Halaman

Isnin, 10 Februari 2014

Tun Tan Cheng Lock

Tun Tan Cheng Lock

1887-1960
Berdasarkan kepada daya intelektual yang tinggi dan kewibawaannya, Tun Tan Cheng Lock telah dilantik sebagai Presiden Malayan Chinese Association(MCA) yang pertama pada tahun 1949. Beliau merupakan anak jati yang dilahirkan di negeri Hang Tuah, Melaka pada 5 April 1883. Beliau merupakan tokoh penting yang merintis kepada kerjasama politik antara UMNO dan MCA bagi mewujudkan kestabilan politik dan perpaduan masyarakat di Malaysia. Sumbangan dan ketokohan beliau membolehkan MCA dan UMNO memenangi pilihanraya umum pertama 1955 sehingga melahirkan idea penubuhan Parti Perikatan yang kemudiannya disusuli oleh parti Malayan Indian Congress(MIC). Detik tersebut telah melahirkan kerjasama erat antara parti UMNO, MCA dan MIC yang buat pertama kali berlaku di negara kita.

Tun Tan Cheng semasa di zaman persekolahannya merupakan seorang pelajar yang cerdas, pintar dan sentiasa menhormati para gurunya. Setelah menamatkan persekolahan menenggah di Sekolah Tinggi Melaka, beliau menyambung pelajaran di Kolej Raffles, Singapura dan menjadi guru sekembalinya ke Tanah Air. Setelah meletak jawatan sebagai guru, beliau menyandang jawatan sebagai Penolong Pengurus Ladang Getah Bukit Kajang Berhad sebelum menubuhkan syarikat beliau sendiri, Ladang Ayer Molek Berhad. Pada tahun 1913, beliau berkahwin dengan Yeo Yeok Neo dan dikurniakan 5 orang cahaya mata. Salah seorang daripadanya ialah ahli politik yang terkemuka di Malaysia dan pernah memegang tampuk pimpinan MCA seperti ayahnya, iaitu Tun Tan Siew Sin.

Rentetan perjuangannya yang cukup lama, bermula sejak awal abad ke-20 lagi apabila pertubuhan Sukarelawan  Cina Melaka dihidupkan semula, beliau menjadi ahlinya pada tahun 1915. Beliau juga telah menghidupkan semula Persatuan Orang Cina Peranakan British(SCBA) bagi melindungi kepentingan golongan ini di Negeri-Negeri Selat dan secara sebulat suara beliau telah dilantik menjadi Presiden SCBA. Melihatkan kewibawaan dan ketokohan beliau, British melantik beliau menjadi Ahli Tidak Rasmi Majlis Perundangan Negeri-Negeri Selat bermula pada tahun 1925 sehingga 1934. Apabila Jepun mendarat di Tanah Melayu, Tan melarikan diri ke Madras India dan menetap di situ sehinggalah Perang Dunia Kedua tamat dan Jepun meninggalkan Tanah Melayu.

Ketika sewaktu zaman perang, Tun Tan Cheng Lock menubuhkan Persatuan Cina Perantauan India(OCAI) dan menghantar memorandum kepada Pejabat Tanah Jajahan untuk membolehkan penduduk berbangsa cina mendapat kerakyatan Tanah Melayu. Cadangan dalam memorandum inilah yang dimasukkan oleh British dalam perlembagaan Malayan Union.

Jalan Tun Tan Cheng Lock Melaka

Sebagai Presiden MCA, beliau telah mengetuai kempen-kempen mempertingkatkan keahlian MCA dalam kalangan pemuda cina. Kedudukan MCA dalam kancah politik negara kian berkembang apabila menjalin kerjasama dengan UMNO dalam pilihanraya Perbadanan Kuala Lumpur. Sejak itu, kerjasama terus terjalin hinggalah membawa kepada penubuhan Parti Perikatan. Cita-cita beliau untuk memperoleh taraf kewarganegaraan bagi kaum cina di Tanah Melayu dicapai apabila UMNO mempersetujui cadangan tersebut dan memasukkannya ke dalam memorandum Parti Perikatan kepada Suruhanjaya Reid yang ditugaskan untuk menulis Perlembagaan Persekutuan.

Jasa dan sumbangan dalam mewujudkan perpaduan kaum diiktiraf dan disanjung sehingga dianugerahkan pingat D.P.M.J oleh Sultan Ibrahim inbin Almarhum Sultan Abu Bakar,Johor(1949), Komander Empayar British(1949),Komander Kesatria Empayar British yang membawa gelaran Sir dan gelaran Tun oleh Yang Dipertuan Agong. Nama beliau akan terus terpahat sebagai tokoh Cina berhati waja, yang kuat semangat dan bercita-cita tinggi. Beliau meninggal dunia pada 13 Disember 1960 di Hospital Besar Melaka akibat serangan sakit jantung ketika berumur 77 tahun.

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...