Halaman

Isnin, 17 Februari 2014

Tun Mohammed Hanif Omar

Tun Mohammed Hanif Omar

1939
Kepercayaan yang diberikan oleh Perdana Menteri Kedua, Tun Abdul Razak kepada beliau dianggap sebagai satu cabaran yang sangat berat untuk dipikul tetapi beliau tetap teguh dengan kepercayaan bahawa setiap kejadian ada rahmat tersembunyi disebaliknya.

Sebelum dilantik ke jawatan tertinggi Polis Diraja Malaysia(PDRM) itu, beliau telah menampilkan prestasi cemerlang dalam perkhidmatan dengan memulakan kerjaya sebagai Pegawai Penyiasat Kawasan Melaka Tengah pada tahun 1960. Selepas itu, beliau tidak menoleh ke belakang lagi. Antara jawatan yang pernah disandang sebelum dilantik sebagai Ketua Polis Negara termasuk Ketua Polis Daerah Ipoh, Perak pada 1967, Ketua Turus Polis Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) pada 1969 yang bertanggungjawab untuk membendung pertelingkahan perkauman yang berlaku pada 13 Mei 1969, Ketua Polis Selangor(1971) dan Timbalan Ketua Polis Negara pada 1973. Semasa menjadi Ketua Polis MAGERAN, Tun haniff Omar melapor terus kepada Ketua MAGERAN, Timbalan Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Tun Abdul Razak. Yakin melihat kebolehan Tun Haniff itulah yang mendorong Tun Abdul Razak melantik beliau sebagai Ketua Polis Negara lima tahun selepas itu.

Tun Mohammed hanif Omar telah dilahirkan di Teluk Intan, Perak pada 16 Januari 1939, berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Sastera dari Universiti Malaya(Singapura) dan ijazah Sarjana Muda Undang-Undang daripada Universiti Birmingham, United Kingdom. Beliau juga merupakan seorang pemegang Sijil Guaman Majlis Peguam Malaysia.

Tun Mohammed Hanif telah mengambil pelbagai langkah drastik untuk memperkukuhkan PDRM bagi memastikan keselamatan awam tidak digugat oleh mana-mana pihak yang cuba menangguk di air keruh. Beliau telah melengkapi pasukan polis dengan peralatan serba canggih, menubuhkan pasukan komando polis Unit Tindakan Khas yang berkemahiran tinggi dalam pertempuran moden(modern warfare) khususnya di dalam bandar, menambah kekuatan pasukan dan menyusun semula organisasi kepolisian di dalam negara.

Semasa kepimpinan beliau, negara telah berjaya menghapuskan sama sekali ancaman pengganas komunis yang diistiharkan tamat pada tahun 1984. Selain itu, untuk menyediakan modal insan yang berkualiti dan berpengetahuan dalam PDRM, Tun Mohammed Hanif Omar merupakan tokoh yang bertanggungjawab mengilhamkan penubuhan Maktab Polis Diraja Malaysia pada tahun 1990.

Setelah menamatkan perkhidmatan dengan pasukan keselamatan, beliau masih aktif menyumbang kepakaran beliau dalam bidang pengurusan dan korporat dengan menganggotai lembaga pengarah beberapa buah syarikat awam yang baik dan pernah menjadi kolumnis untuk menyumbangkan buah fikiran melalui sebuah akhbar berbahasa Inggeris tempatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...