Halaman

Khamis, 20 Februari 2014

Sheikh Abdullah Fahim

Sheikh Abdullah Fahim

1869 - 1961
Keunggulan ilmuan dalam bidang falak(astronomi) terbukti menyerlah apabila Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj  meminta nasihat beliau sebelum pergi ke London untuk menuntut kemerdekaan. Beliau Sheikh Abdullah telah mencadangkan kepada Tunku agar memilih tarikh 31 Ogos 1957 sebagai tarikh kemerdekaan berdasarkan ketika itu, beliau ialah mufti Kerajaan Pulau Pinang.

Dengan keistimewaan beliau sebagai seorang anak ulama Mekah, Haji Abdullah telah mengambil kesempatan untuk mempelajari pelbagai ilmu agama di sana sehinggakan gurunya dikatakan mencecah seramai 50 orang. Kecintaan beliau terhadap ilmu agama menjadikan beliau seorang cendekiawan yang disegani dalam pelbagai bidang agama seperti usuluddin, fiqh,tasawuf dan terekat, tafsir Al-Quran,hadis, falak serta ilmu yang berkaitan dengan bahasa dan sastera Arab seperti nahu,arudh dan qafiah. Guru-gurunya yang berbangsa arab termasuklah Syeikh Said Babsail(Mufti Mazhab Syafie), Syeikh Muhammad bin --Sulaiman hasbullah al-Makki, Syed Abu Bakri Syatha(Penyusun kitab I'anah at-Thalibin).

Ulama' dari dunia Melayu yang paling mempengaruhinya ialah Syeikh Muhammad Bin Ismail Daud al-Fathani, Syeikh Wan Ali bin Abdur Rahman Kutan, al-kalantani dan Syeikh Wan Ahmad Bin Muhammad Zain al-fathani (mempunyai kemahiran sekurang-kurangnya dalam hampir 50 displin ilmu).

Semasa di Mekah Abdullah Fahim telah berguru dengan 15 orang Ulama untuk membolehkan beliau menguasai pelbagai displin ilmu. Beliau juga pernah menjadi guru agama di Masjidil Haram dan telah menarik ramai anak murid dari seluruh dunia untuk berguru dengannya. Beliau juga pernah menjalin hubungan persahabatan dengan beberapa tokoh yang terkenal di dunia Melayu seperti Tuan Guru Haji Umar dari Sungai Keladi Kelantan, Syeikh Tahir Jalaluddin dari Minangkabau, K.H Hasyim Asy'ari dari Jawa Timur, Tok Kenali dari Kelantan dan ramai lagi.

Sekembalinya ke Tanah Melayu pada 1915, Abdullah Fahim mengajar ilmu Tauhid(teologi) Islam dirumahnya di Kepala Batas dan Pondok Tuan Haji Wan Sulaiman Wan Sidik, Alor Setar. Ketinggian Ilmu beliau bukan sahaja mendapat tempat dihati masyarakat umum, malah mendapat perhatian pihak Istana apabila Syeikh Abdullah diundang menjadi guru agama di Istana Besar Kedah selama empat tahun dan kemudian di jemput oleh Sultan Perak menjadi pengetua Madrasah Idrisiah Bukit Chandan Kuala kangsar pada 1931.

Peranan Syeikh Abdullah Fahim tidak terhad dalam bidang keilmuan Islam semata-mata, bahkan turut sama dalam bidang politik apabila beliau turut memainkan peranan dalam meniup semangat kebangsaan Tanah Melayu dengan menubuhkan Persatuan Melayu Seberang Prai sebagai wadah menentang Malayan Union. Beliau turut mengabungkan persatuan yang diterajuinya du bawah satu lambang perjuangan politik nasional iaitu Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu(UMNO) pada 11 Mei 1946.  Beliau juga merupakan ulama' yang terawal mengalakkan para pelajar sekolah pondok memakai seluar dan songkok serta memperkenalkan sistem pengajian di dalam kelas yang dikenali sebagai nizami(bersistem) dan adami(umum).

Cucu Sheikh Abdullah Fahim

Berikutan sumbangan dan jasa beliau yang amat besar, sheikh Abdullah Fahim telah dilantik sebagai Mufti Pulau Pinang yang pertama pada awal tahun 1950-an. Tuan Guru Sheikh Abdullah Fahim meninggal dunia pada 27 April 1961 dalam usia 92 tahun. Beliau meninggalkan tiga anak termasuk Tuan Haji Ahmad Badawi iaitu bapa kepada Perdana Menteri Malayisa Kelima, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...