Halaman

Jumaat, 7 Februari 2014

Tun VT Sambathan

Tun VT Sambanthan

Tokoh yang berasal dari Sungai Siput,Perak ini dilahirkan pada 16 Jun 1919. Kepintarannya mula terselah setelah melanjutkan pelajaran peringkat menenggah di Sekolah Clifford, Kuala Kangsar seterusnya mendapat Ijazah Sarjana Muda dari University Annamalai, India dalam bidang ekonomi. Minatnya dalam bidang Pollitik dipengaruhi oleh dua tokoh besar India idola beliau iaitu Mahatma Ghandi dan Jawaharlal Nehru.

Kepetahun Tun Sambanthan berpidato memang memenuhi kualiti seorang ahli politik melahan beliau juga bijak berlawak jenaka. Kesedaran politik beliau mula bercambah apabila menyedari bahawa kaum India di Tanah Melayu memerlukan pemimpin berwibawa untuk memperjuangkan nasib mereka yang masih ketinggalan dalam segenap bidang kehidupan. Beliau bergiat aktif dan mendapat sambutan yang meluas memegang pelbagai jawatan dalam MIC sebaik sahaja pulang ke Malaysia setelah tamat pengajian. Jasa dan sumbangan terpenting beliau dalam bidang politik negara dapat dilihat pada kejayaan beliau membawa masuk MIC menyertai Parti Perikatan kerana beliau meletakkan kepercayaan penuh bahawa Perikatan merupakan platform yang paling sesuai untuk memperbaiki nasib bangsanya di negara ini.

Sebaik sahaja memenangi Pilihanraya Umum Pertama 1955 bagi kerusi Parlimen Kinta, beliau dilantik mengetuai Kementerian Buruh sesuai dengan hasrat beliau untuk meningkatkan taraf hidup golongan pekerja ladang dan golongan berpendapatan rendah. Beliau mempelopori Penubuhan National Land Finance Cooperative Society(NLFCS) untuk menguruskan ladang dengan lebih tersusun.


Beliau juga antara anggota rombongan ke London merundingkan kemerdekaan Tanah Melayu dan terlibat menendatangani perjanjian kemerdekaan. Selepas 1 penggal sebagai Menteri Buruh, beliau bertukar portfolio sebagai Menteri Tenaga, Telekom dan Pos(1959) sehinggalah jawatan terakhir sebelum bersara iaitu Menteri Perpaduan Negara. Di peringkat antarabangsa, beliau telah berjasa menyatupadukan masyarakat India dan masyarakat peribumi Fiji dalam bidang politik, ekonomi dan sosial. Jesteru, atas jasa beliau yang begitu luas, tidak hairanlah beliau dimasyurkan sebagai salah seorang negarawan tersohor di negara kita.

Pemilihan Tun VT Sambanthan sebagai salah seorang tokoh terkemuka negara adalah setimpal dengan sumbangan besar beliau terhadap kemajuan negara ini khususnya kepada penduduk berbangsa India. Beliau meletakkan jawatan sebagai Presiden MIC serta Menteri Perpaduan Negara pada tahun 1973 setelah mengadu sesak nafas dan mengalami komplikasi jantung. Bagi mengabadikan jasanya yang besar terhadap negara, sebatang jalan dan sebuah bangunan telah dinamakan Jalan VT Sambanthan di Brickfields dan Wisma Sambanthan di Brickfields kedua-duanya di Kuala Lumpur. Semangat dan dedikasi beliau ini perlu dicontohi oleh generasi muda negara untuk meneruskan kelangsungan perpaduan rakyat berbilang kaum di negara ini. Beliau merupakan pelopor dan pemimpin ulung yang tiada tolak banding hingga ke hari ini. Pemikiran dan idea beliau terhadap masyarakat berbilang kaum sentiasa dijadikan rujukan oleh generasi kini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...